fbpx

Mik azok a „soft skillek” és miért olyan fontosak?

Meglepően keveset hallhatsz az ún. soft skillek fontosságáról, vagy magyarul a „puha készségekről”, mégis elképesztően nagy hatással vannak a szakmai előmeneteledre és a magánéleted alakulására egyaránt. Nézzük meg, melyek ezek és miért is olyan fontosak!

A soft skillek olyan készségek, amelyek professzionális kisugárzást adnak neked és szimpátiát ébresztenek másokban irántad. Hatékonyan támogatják a munkád bármilyen körülmények között. Akinek fejlettek a soft készségei önbizalmat és határozottságot sugároz magából, egyfajta stabil nyugalmat és magabiztosságot, mintha a kapott feladat nem rendítené meg. Biztosan láttál már olyan embert a környezetedben, akinek irigyelted a karizmatikus megjelenését. Mi is adja ezt az irigylésre méltó összképet?

Pontosan miről is van szó?

Olyan készségek tartoznak a körbe, mint a magas szintű írásbeli és szóbeli kommunikáció, előadói készség, nyilvános prezentációk sikeres megtartása, a munkahelyi etikett magabiztos használata, különböző vezetői készségek megléte, motiváció fenntartása, csapatban való eredményes munka. A problémamegoldás és kritikus gondolkodás, időmenedzsment és szervezési készségek, értő hallgatás és stresszkezelés is alapvető fontosságú.

Az pedig régóta nem titok, hogy az érzelmi intelligencia (EQ) megelőzi az értelmi intelligenciát (IQ-t), ha munkahelyi sikerről, minőségi emberi kapcsolatokról és magánéleti boldogságról van szó.

soft skillek ábra

Forrás: alstntec.com

Egyes források szerint ezeknek a készségeknek a magas szintje még a jó önéletrajznál is fontosabb. (lásd: The Telegraph)

A gyakorlatban hogyan jelentenek előnyt?

Biztos te is kerültél olyan helyzetbe életed során, hogy úgy érezted, többet tanultál, felkészültebb voltál és jobban is teljesítettél egy megmérettetésen, mint a körülötted levők, mégsem kaptad meg a várt elismerést, vagy nem olyan mértékben, mint amennyire számítottál rá. Hétköznapi beszélgetésben úgy szoktuk ezt megfogalmazni, hogy mások „jobban el tudták adni magukat”. Mert valójában erről van szó. Kihasználhatjuk ezeket a soft készségeket és tudatosan irányíthatjuk, hogy a beszélgetőpartnereink számára rokonszenves, a csapat számára befogadható, a munkahelyünk számára professzionális munkaerő legyünk.  Nem arról van szó, hogy nem fontosak a szakmai készségek. Dehogynem. De ha két (nagyjából) egyforma szakértelemmel rendelkező ember közül kell választani, a fejlettebb soft készségekkel rendelkező fogja megkapni az állást, mert egész egyszerűen jobban be tud illeszkedni a munkakörnyezetbe, kedvesebb és szimpatikusabb ember benyomását kelti már az interjún is.

forrás: The Telegraph

Egyes felmérések szerint ezek a készségek akár több mint 40%-ban is befolyásolhatják szakmai előmeneteled. A modern üzleti életben ennyire becsülik a soft készségek fontosságát:

 

Milyen pluszt jelentenek a soft skillek?

A lelkesedés és hozzáállás az egyik legfontosabb tulajdonság. Nagyon fontos, hogy megfelelő hozzáállással állj a munkához, ha sikeres szeretnél lenni. A felvételi bizottságban és később a vezetőségben is, mindenki érezni fogja, hogy mennyire vagy elkötelezett. Egyfajta „energiaként” sugárzod magadból, és erre mások érzékenyen reagálni is fognak, tudatosan vagy tudat alatt. Az, hogy szeretnek –e veled vagy a közvetlen környezetedben dolgozni, nagyon meghatározó. Most biztosan úgy gondolod, hogy „szeretem a munkám, élvezem, amit csinálok és ennyi elég”. Sajnos nem. Nem csak az a fontos, hogy szeresd, amit csinálsz, de az is, hogy ezt mások észre is vegyék rajtad. Biztosan emlékszel a képre, ahol Steven Segal arca alá írnak különböző érzéseket. Na, pont ezt szeretnénk elkerülni. Fontos, hogy az, ami kívül látszik, és ami belül lejátszódik, harmóniában legyen egymással. Ezáltal rengeteg félreértés elkerülhető. Ha számodra nehézséget okoz, hogy kimutasd az érzéseidet, ennek fejlesztésére mindenképp időt kell szánnod! A magánéletedben is érezni fogod a hatását.

Forrás: geekadelphia

Alkalmazkodási készség

Talán azt nem is kell kiemelnünk, hogy mennyire fontos, hogy be tudj illeszkedni az új munkahelyi környezetedbe. A munkatársaiddal kialakított kapcsolatod, a szakmai kapcsolatok és baráti jellegű kapcsolataid egyaránt meghatározzák a mindennapjaidat, és hosszabb távon a jövődet is. Hogy milyen gyorsan érdemes barátságokat kötnöd egy új munkahelyen, szintén kardinális kérdés, ahogy az sem hagyható figyelmen kívül, hogy ki és mit mond rólad, mikor épp nem vagy jelen. Kényes emberi kérdések ezek, melyeket érdemes óvatosan és figyelmesen kezelni. Sok problémától kímélheted meg magad.

Miért fontos a motiváció?

Az, hogy mások motivációját mennyire tudod fenntartani, szintén hatással van a környezetedre, és végső soron a saját motivációdra is. Egy-egy hosszabb projekt, nehezebb feladat vagy probléma megjelenésekor a motivációs készséged akár a sikeresség záloga is lehet. Ráadásul pozitív hangulatú, támogató környezetben a munka hatásfoka is emelkedik. A vezetőség felé egy jó motivátor ügyesen be tudja mutatni kreativitását és helyzetmegoldó képességét is. Coaching beszélgetéseken többek között ezt is gyakorolhatod.

Mennyire áttekinthető a munkád? 

A problémamegoldás és kritikus gondolkodás fontosságát úgy érzem, nem kell hangsúlyozni. Az ésszerű, következetes és rendezett munka nem csak szoftverfejlesztőként előny. Ha a munkatársaid átlátják amit teszel, eredményesen tudják folytatni, kiegészíteni, átvenni az egyes munkarészeket. A legtöbb embert frusztrálttá teszi, ha nem érti, amit lát, különösen a munkahelyén. Az ismeretlentől minden ember tart. Ha logikusan felépített és érthetően prezentált munkát adsz ki a kezedből, nagyobb eséllyel kapsz pozitív visszajelzéseket. A munkahelyen különösen igaz a mondás, hogy “rend a lelke mindennek“. Te mennyire ügyelsz a részletekre?

Az a bizonyos csapatmunka

A siker alapja itt is a jó kommunikáció. Együttműködni másokkal, magabiztosan telefonálni, emailt írni, motiváló előadásokat tartani a csapatod számára, alapvető fontosságú. Alkalmazkodni az egyes igényekhez, ráérezni arra kimondatlanul is, hogy kinek mire van szüksége ahhoz, hogy hatékonyan tudjatok együtt dolgozni, a mindennapi feladataid szerves része. Minél magasabb beosztásban dolgozol, annál inkább.

Időmenedzsment és szervezési készségek fontosság

A magasabb beosztásokhoz rendszerszemléletre, pontos munkavégzésre van szükség. Látszólag elég határidőre leadni egy feladatot, a gyakorlat viszont az, hogy a népszerű szakemberek előbb teljesítenek és többet, mint az elvárt. Ehhez megfelelő kapcsolatok és precíz időbeosztás szükséges. Az időmenedzsment a magánéleted és munkahelyed egyensúlya miatt is nagyon fontos. Képes vagy egy projektet egyedül koordinálni? Összehangolni a részfeladatokat, felkészülni a váratlan helyzetekre?

Hatékony kommunikáció

Ismerős a mondat, hogy „nem az a baj, amit mondasz, hanem az, ahogy mondod?” Ez akkor is igaz, amikor a másik fél ezt nem fejezi ki veled szemben verbálisan. Tévhit, hogy ilyet csak a nők éreznek. Egy rosszul hangsúlyozott mondattal dicsérhetünk és becsmérelhetünk is, és mindez a tudatosság felszíne alatt is végbe mehet.

Konfliktus esetén passzívan háttérbe húzódsz, agresszíven előre törsz az igazadért, vagy asszertíven közös megegyezésre törekszel? Ennek a készségnek a fejlesztése nem csak a munkahelyeden, de a magánéletedben is hatalmas változásokat eredményez: jobb emberi kapcsolatok, eredményesebb munkamegbeszélések, a bérigényed rendezése, a feszültségek csökkentése, a viták elkerülése könnyebbé válik. Érdemes dolgozni rajta, hogy ne csak véletlenszerűen, hanem tudatosan alkalmazd, ha szükséged van rá egy helyzetben!

És végül, de nem utolsó sorban, az a bizonyos emocionális intelligencia

Érzünk, ez nem kérdés. De tudjuk is, hogy mit? Tudatában vagyunk vele, hogy mire van szükségünk és mi az, amit már nem szabad elvállalnunk, mert rosszat okoz hosszú távon? Vállaltad már túl magad? Ragadtál már hozzád nem méltó helyzetben vagy kapcsolatban huzamosabb ideig? Akkor ez a bekezdés neked szól.

Tudod kezelni, ha például valaki elsírja magát a jelenlétedben, érzékeled, ha egy beszélgetés folyamán megváltozik a hangulat? A mások reakcióira való érzékenység nagyon hasznos készség, egy tárgyalás végkimenetelét is meghatározhatja. Vezető beosztásban pedig meg kell találnod az egyensúlyt, amikor még empátiával fordulsz a beosztottak felé, de nem adod át a kezedből az irányítást. Tudtad, hogy érzések alapján hozunk döntéseket és csak utólag racionalizálunk?

A soft skillek magas szintre fejlesztése az életedben olyan változásokat eredményezhet, mint (ha ismered) a Deus Ex játékban a social enhancer implantátum, melynek segítségével még a legdurvább konfliktushelyezetek is békésen megoldhatók.

Érdemes hát felmérni a készségeidet és fejlesztened magad ezen a téren is! Ha szeretnéd, segítünk benne!

Ha tetszett, oszd meg!

Szólj hozzá!